Monday, May 3, 2010

kecil menjadi besarrrrrr..............punya!

salam.

Saya terjumpa satu artikel dengan tajuk 45 peratus korban jalan raya adalah pencari nafkah..
terdapat berbagai punca kemalangan jalanraya.Daripada apa yang saya perolehi antara punca yang disenaraikan ialah sikap pemandu,fisiologi pemandu,keadaan jalanraya,keadaan kenderaan,sistem jalanraya dan penguatkuasaan undang-undang.

Apa yang berlaku pada saya hari ini ialah kenderaan saya hampir mengalami kemalangan berpunca dari sistem lampu trafik yang tidak berfungsi dengan baik.Kalau tak silap saya sudah beberapa hari keadaannya begitu.Keadaan berlaku apabila lampu hijau untuk membenarkan kenderaan dari lorong saya untuk bergerak tetapi terdapat kerosakan pada lampu di laluan dari sebelah kanan saya ,mujur apabila saya telah melepasi lampu trafik itu dua buah lori yang laju telah memberikan hon dan memberhentikan lori secara mengejut dan jarak lori dan sebuah kereta di sebelah kanan saya begitu hampir jaraknya ,jika lori itu tidak berhenti saya pasti kereta disebelah saya itu dirempuh oleh lori tersebut.Pemandu lori itu seharusnya berhati-hati dan melihat kiri dan kanan simpang didepannya sebelum terus memandu walaupun dia melihat lampu disimpang itu rosak.

Saya agak hairan kerana persimpangan itu tidak jauh dari balai polis berhampiran namun telah beberapa hari dalam keadaan begitu.Bagi pemandu yang prihatin ,pasti mereka berhati-hati namun adakah sehingga berlaku kemalangan barulah mahu diambil tindakan oleh pihak berwajib.Memanglah pengguna jalanraya juga perlu mengambil tindakan untuk memaklumkan masalah tersebut namunbagaimana dengan pihak yang melakukan pemantauan jalanraya ini.

Jadi masalah-masalah kecil beginilah bila dibiarkan akan mendatangkan masalah yang besar.

No comments: