Sunday, May 9, 2010

Iktibar dari pengalaman...

Hari ni ke Trolak tolong kakak memindahkan barang dari rumah arwah ibu mertuanya. Adik iparnya kini tinggal bersamanya setelah ibu mertuanya meninggal. Adik iparnya dalam lingkungan 30an tetapi mengalami masalah kesihatan.

Menurut ceritanya adik iparnya itu jadi begitu setelah mengalami satu demam panas yang kuat ketika kanak-kanak dan mengalami kejang hingga melumpuhkan sistem badan nya termasuk pada otak.Segala keperluan makan dan pakainya perlu diuruskan oleh kakak saya.

Ceritanya itu mengingatkan saya kepada cerita-cerita lain yang berkaitan baik dari bacaan dan cerita dari sahabat andai.Cerita-cerita yang kita perolehi inilah yang dapat kita jadikan satu panduan kerana ianya merupakan satu pengalaman dari orang lain yang dapat kita gunakan bagi diri kita.

Saya mengingatkan diri saya sendiri agar lebih prihatin apabila anak-anak saya mengalamai demam dan tidak mengambil ringan hal begitu.Tambahan pula ketika H1N1 mula timbul kemballi ketika ini.Apa yang saya terbaca demam yang perlu diambil berat ialah dikalangan kanak-kanak berumur 6 bulan hingga 4 tahun.Ini tidak bermakna kanak-kanak lebih dari 4 tahun tidak perlu kita bawa ke klinik jika mengalami demam panas kerana dibimbangi mengalami kekejangan.

No comments: