Tuesday, May 11, 2010

Kes bayi tercekik di sebuah taska

Di tempat kerja semalam saya dikejutkan dengan berita seorang bayi 9 bulan meninggal di Taska yang sama dengan anak saya pada hari isnin lalu.Kebetulan pada Isnin tersebut saya tidak menghantar anak perempuan saya ke Tadika kerana demam.Agak terkejut juga bayi itu meninggal kerana tercekik.Dari apa yang diceritakan oleh rakan sekerja bayi itu telah dikejarkan ke hospital Tanjong Malim namun tidak dapat diselamatkan.dari pemeriksaan doktor sebenarnya bayi itu mengalami masalah paru-paru dan jantung dan peristiwa yang berlaku itu kebetulan telah menyebabkan trajedi ini.Pihak taska memaklumkan mereka tidak dimaklumkan oleh keluarga mangsa tersebut bahawa anak mereka mempunyai masalah paru-paru dan jantung.Tetapi ibubapa mereka dikatakan tidak mengetahui hal tersebut kerana tidak pernah membawa anak mereka untuk pemeriksaan lanjut sebelum ini.

Kes ini sedikit sebanyak menyebabkan hati saya agak bimbang juga.Mungkin ini juga sedikit sebanyak kerana kecuaian pihak Taska dan pengetahuan staf dari segi bantuan kecemasan.Namun apa yang berlaku telah berlaku,bagi ibubapa yang lain berwaspadalah dan sentiasa peka dengan keadaan anak anda.

No comments: