Monday, May 24, 2010

Orang tua dan bil elektrik..............

Minggu ini tak berkesempatan balik ke kampung.hanya dapat bertanya khabar melalui telefon saja.Orang tua di kampung tanya bila pula nak balik sebab dia nak tanya pasal bil elektriknya.Sebelum ini orang tua saya tak perlu bayar bil elektrik sebab penggunaan elektrik di rumahnya di bawah RM20 semenjak Pak Lah mantan PM kita mengumumkannya seketika dahulu.

Tapi baru-baru ini orang tua saya tanya sebab dalam bil yang terkini dia terpaksa membayar RM17 lebih.Saya kata tak mungkin.Mungkin dia tersilap.Tapi orang tua saya kata termasuk tunggakan bulan lepas sebanyak RM16 lebih yang dia tak perasan bulan sebelumnya kena bayar juga.Maklumlah semenjak tak bayar bil ,bila dapat bil memang orang tua saya tak lihat dah bil tu.Jadi semua sekali lebih kurang RM34 perlu dibayar.Saya terdiam seketika................dan tertanya dalam diri saya adakah saya tertinggal dengan maklumat terkini....????tentang bil ini.............Saya kata pada orang tua saya supaya sabar saya balik ke kampung nanti akan saya semak.Sebelum tu saya minta dia tanya pada jirannya yang lain.......bimbang juga kena "potong" pulak.............elektrik rumah kat kampung tuh...........

Memang sebelum ini bil elektrik rumah di kampung dalam belasan ringgit dan telah beberapa bulan tidak perlu dibayar semenjak tahun lepas............mungkin ada silap di mana-mana.............

Bagaimanapun tunggu bila balik ke kampung nanti......................

No comments: