Friday, May 21, 2010

akibat gula........


Saya menemui satu catatan dalam pos di email saya.Ianya satu petua bagi mereka yang mempunyai diabetes atau kencing manis.Pos ini dalam bahasa Inggeris jadi di sini saya terjemahkan maksudnya.

Petua ini menggunakan bahan iaitu bendi dalam bahasa Inggerisnya ialah lady finger dan satu lagi ilmu saya perolehi ianya juga dikenali sebagai OKRA.

Ambil dua biji bendi.Potong kedua-dua belah hujungnya serta sedikit potongan di bahagian tengahnya.Ambil gelas yang berisi air dan rendamkan kedua-dua biji bendi itu dan tutup gelas letakkan semalaman pada suhu bilik..Pada waktu pagi buang bendi tersebut dari gelas dan minum airnya.Amalkan setiap hari.

Menurut pos tersebut sahabat beliau yang mengalami diabetes dan mengambil insulin telah dapat mengurangkan diabetesnya sehingga berhenti mendapatkan insulin.Kesannya dapat dilihat dalam tempoh dua minggu.

Saya pun tidak pasti tentang petua ini tapi apa salahnya mencubanya bukan? tidak rugi kerana hanya menggunakan dua biji bendi.Kalau anda tanam sendiri lagi jimat.............tidak perlu beli di pasar.

Selamat mencuba!

No comments: