Thursday, September 17, 2009

kalau beginilah....baik tak payah sokong....

Tertarik dengan beberapa komentar dan cerita tentang kereta Proton beberapa hari ini.Kebetulan saya juga adalah pengguna kenderaan Nasional yang dibanggakan ini.Memanglah tidak sedap di dengar apabila Rakyat Malaysia sendiri yang memberikan komen yang nampak seperti tidak menyokong industri kenderaan Nasional ini.Tetapi kita perlu melihat komen ini dari konteks bertujuan meningkatkan mutu kenderaan Nasional di samping memberi saingan sengit kepada kereta import.Tetapi adakah saingan itu hanya cukup dari segi harga sahaja sedangkan tahap mutu kenderaan itu sendiri tidak dikawal.Dimanakah silapnya.Kebetulan ada di antara ahli keluarga saya yang pernah bekerja di kilang Proton.Dia sering mengeluh dengan tahap gaji yang diterimanya dan akhirnya berhenti untuk bekerja dalam industri lain yang pendapatannya lebih memuaskan.Itu tidak berani untuk saya beri pendapat.Mungkin padanya gaji dan kerja-kerja yang dilakukannya di situ tidak setimpal pada dirinya.Mungkin pada orang lain tidak.Berbalik kepada mutu kenderaan Proton,saya memiliki kereta Gen2 yang dibeli hampir lima tahun dulu. Dari segi harga memang itulah tahap kemampuan saya jika nak dibandingkan dengan kereta import yang CC enjin yang sama.Dari segi rekabentuk nya boleh tahan juga,sedap mata memandang sudah cukup.Pada awal pembeliannya ketika menerima Gen2 itu saja saya sudah tidak berpuashati, kerana terdapat satu bahagian dalam kereta saya itu nampak tidak dipasang dengan kemas menyebabkan sedikit terbuka dibahagian tepinya seolah-olah tidak diskru dengan baik manakala apabila saya masuk ke dalam kereta buat kali pertama untuk memeriksanya terdapat bunyi "kriok' pada bahagian belakang seolah bunyi spring karat.Apabila dimaklumkan penjual memberi pelbagai alasan yang akhirnya malas untuk saya ambil tindakan selanjutnya.Sehingga hari ini 'kecacatan' pada kereta saya itu masih ada,oleh kerana tiap hari menggunanya ia telah menjadi perkara biasa.Dalam tempoh hampir lima tahun saya menggunakan Gen2 saya itu antara masalahnya ialah kunci alarmnya.Sebenarnya masalah kunci Gen2 saya itu telah muncul pada tahun kedua saya menggunakannya, apabila kunci itu membuat hal tidak berfungsi, apabila ditukar bateri masalah sama berulang dan banyak kejadian berkaitan kunci Gen2 saya ini menyebabkan masalah timbul yang menyusahkan.Akhirnya baru-baru ini saya akibat pintu tidak mahu dikunci secara manual(cucuk pusing) saya akhirnya terpaksa menukar dengan Sistem Alarm yang baru di kedai aksesori kereta .....habis RM450.....Pintu nya juga sudah mengalami kerosakan sebanyak tiga kali kerana pembukanya patah.Sekali tukar RM60 yang Asli saya tempah dari pusat servis Proton.Tapi pembuka pintu ptah dalam masa beberapa bulan sahaja membuat saya amat geram......dengan kualitinya.Manakala rim tayar Gen2 saya telah dua kali mengalami kemek/bengkok dan terpaksa dibaiki.Sistem lampu pada kunci stering pula hanya beberapa bulan sahaja selepas dibeli telah tidak berfungsi apabila dihantar ke pusat servis .....telinga merah dengar pelbagai alasan lagi.Manakala bateri kereta pula belum habis waranti telah 'kong' dan masalah ini juga dialami oleh rakan saya yang baru tidak sampai setahun membeli Gen2 itu,bateri dah buat hal.Sebagai pengguna kadangkala saya berasa bosan untuk menyatakan masalah kerana ada saja alasan-alasan menyakitkan hati.......kerana itulah kadangkala saya terfikir....kalau beginilah baik tak payah sokong beli kereta tempatan...............

No comments: