Thursday, December 31, 2009

HUB HALAL dan yang sewaktu dengannya....

Di kawasan saya ini sekarang mudah nak cari kedai basah yang diusahakan oleh orang Melayu kita.Nak dapat bekalan daging segar pun mudah.Dulu kalau nak makan daging kena beli yang import dari india dari pasar yang jual ayam...tapi sekarang tidak.Di pasar malam pun mudah dapatkan daging lembu segar.

Dan trend di kawasan saya kini orang melayu suka namakan kedai dengan kiosk halal,hub halal dan lain-lain yang ada HALAL.Tapi bila ditinjau produk-produk yang dijual sebenarnya ada yang boleh didapati dikedai runcit biasa atau kedai yang taukenya berbangsa cina atau india.Cuma barang-barang tersebut ada tanda halal pada bungkusan samaada plastik,botol atau tinnya.

Saya rasa mereka patut mencari alternatif untuk mendapatkan produk-produk yang benar-benar asli dari pengusaha terutamanya orang Melayu Muslim sendiri barulah ada KOW!Tidaklah pelanggan masuk ke kedai rasa macam masuk kedai runcit biasa.Kalau setakat nak jual ikan laut tu nak bubuh nama hub halal baiklah tak payah....

Kesedaran orang ramai kini telah mula berubah tentang kepentingan mengambil makanan yang halal.Seperti saya sendiri kadangkala tidak terlalu memikirkan soal harga asalkan barang tersebut sememangnya halal dan diusahakan oleh orang-orang kita.Memang tidak dinafikan dari segi harga peniaga Melayu memang selalu akan tewas! Tapi seperti yang saya katakan tadi tiba masanya mereka mencari satu usaha untuk memberikan pilihan kepada orang-orang Islam untuk mendapatkan produk yang halal dan bagus serta pelbagai.

No comments: