Wednesday, November 18, 2009

Apa masalah Dr yang satu nie.............????????????

Pada Sabtu yang lalu saya telah membawa anak saya yang sulung ke sebuah klinik pakar kulit kerana anak saya mengalami satu tompokan yang kasar di muka. Setelah mendaftar di kaunter dengan layanan yang mesra dan berbudi bahasa kami di panggil masuk oleh pembantu klinik setelah menunggu lebih kurang 20 minit. Ini merupakan kali pertama saya ke klinik pakar kulit.Sebelum masuk ke bilik doktor saya ada terbaca kenyataan bahawa kolsultan bagi masalah kulit lebih tinggi berbanding bagi masalah yang biasa.Itu tiada masalah bagi saya kerana dr ini memang bidang dalam masalah kulit.Apabila masuk kami disambut dengan senyuman yang cukup mesra dari dr berbangsa India ini dan dengan suara yang menyenangkan hati saya dan anak.Setelah menyatakan masalah ,dr tersebut terus memeriksa anak saya dan menenrangkan secara terperinci masalah yang di hadapi anak saya.Secara keseluruhannya saya amat berpuas hati walaupun saya terpaksa membayar kos yang hampir mencecah RM100 hari itu.Sememangnya kos perubatan pada masa ini agak tinggi.
Pada hari berikutnya pada petang Ahad itu saya pula tiba-tiba terasa kurang sihat dengan rasa perit dan sakit di tekak dan badan terasa tidak enak.Oleh kerana tidak tahan dengan rasa sakit itu saya ambil keputusan ke klinik swasta untuk mendapatkan rawatan.Klinik ini tidak asing bagi saya memang saya kerap ke klinik ini apabila memerlukan rawatan.Tapi macamna pada hari tersebut petugas di kaunter dan dr nya memang saya tidak pernah jumpa mungkin orang baru.
Kalau pembantu klinik di kaunter yang lama memang dia telah kenal saya dan tidak perlu memberikan kad pengenalan untuk daftar masuk tapi pada hari itu saya terpaksa memberikan KP saya kerana diminta oleh pembantu di kaunter yang saya rasa kurang mesra dan memanggil nama pelanggannya tanpa apa-apa panggilan encik atau sebagainya.Agak kasar bunyinya.Kebetulan pada waktu itu hanya ada dua orang pelanggan yang menunggu untuk mengambil ubat.Setelah menguruskan pemberian ubat pelanggan tersebut pembantu itu menyatakan saya boleh masuk dari arah kaunter. Saya pun menuju ke bilik dr sebelum masuk saya terlihat di pintu tertulis "sila ketuk pintu sebelum masuk" .....eeemmmmm...........rasanya inilah kali pertama saya jumpa perkataan ini di tulis pada pintu bilik dr....hospital kerajaan pun tak pernah jumpa ayat nie.....
Saya pun mengetuk pintu tapi lepas ketuk terus saya buka pintu.....nampak dr macam mood tak berapa 'baik'.Dia terus memanggil dengan nama saya dan menyoal masalah saya tanpa saya berkesempatan duduk lagi.....saya pun menyatakan masalah saya....tapi satu bab...apabila saya kata badan rasa kurang selesa.....dia kelihatan seperti tidak puasa hati ....dan minta saya nyatakan lebih spesifik....saya jadi kurang selesa di situ....seperti orang bersalah disoal siasat...dan nadanya agak kasar....setelah memeriksa tekanan darah ....dr itu menerangkan sedikit tentang masalah saya tanpa memandang saya dan dengan aksi seperti 'bos' bercakap dengan pekerjanya.....ah! ini dr apa nie.....nak duit ke tak nak....nak bantu ke tak nak....saya rasa mahu saja segera keluar dengan segera.......dan pergi ke klinik lain.....Ini bukan hospital kerajaan la.....bayar RM1!
Saya rasa seperti menyesal kerana ke klinik itu pada hari itu.......saya diberi ubat kumur untuk sakit tekak??????
No komen!

Tapi apa yang jadi masalah di sini standard layanan....................kalau macam nie pergi hospital kerajaan tunggu dua jam baru jumpa dr....lepas tuh kena marah....bla...bla.....pun takpa janji....RM1.

No comments: